donderdag 17 maart 2011

Waar is de kerk?

en waar hoort je plaats te zijn als dominee? Afgelopen zondag was ik een keertje niet in de Havenkerk maar 'op toernee'. 's Morgens in de NGK van Oegstgeest, 's middags in Houten. Op één dag voor meer dan 1000 mensen gepreekt! Wat een contrast met met normale zondagen. De week ervoor had ik achter elkaar 3 diensten gedaan in de Havenkerk. Hoeveel mensen zullen er zijn geweest? De eerste dienst, schat ik, zo'n 40 tot 50; de tweede dienst 2(!) en de derde dienst weer zo'n 10 mensen. Afgelopen zondag zijn er na de beide diensten ongeveer net zo veel mensen naar mij toegekomen om te vertellen dat ze wat hebben gehad aan de preek als er op een normale zondag mensen bij mij in de kerk zitten! Dat doet goed en geeft het gevoel van belangrijkheid ;-). Toch ben ik zondag weer blij als ik gewoon in de Havenkerk ben. Er is geen kerk waar ik me zo thuis voel als daar. Ik ben blij dat het niet zo massaal is, er heerst de sfeer van een hechte familie waar iedereen gekend wordt. Op zich mag van mij de Havenkerk best groeien als die familie sfeer waar iedereen welkom is en gezien wordt maar behouden blijft. Maar het is ook goed om te blijven vasthouden aan het gegeven dat het in het koninkrijk van God niet gaat om getallen. De dienst met 2 mensen is net zo waardevol als de dienst met 600. Natuurlijk ziet het er niet zo uit... in de dienst met 2 aanwezigen buiten mij was de één doof en moest de volgende dag zijn oren uit laten spuiten en de ander was erg bezig met zijn eigen verhaal. Maar we hebben ook samen God gezocht en onze noden bij hem mogen leggen.
Nu is 2 mensen in een kerkdienst wel wat erg weinig. Maar het is het begin van een nieuwe 'huisgroep/gemeente' in de Havenkerk. Afgelopen zondag (zonder mij) waren ze al met zijn achten. Het is een groepje mensen dat wel lijkt op de mensen in de gemeente van Corinthe. Paulus schrijft over hen dat ze in de ogen van de wereld onbeduidend zijn en veracht, maar door God uitgekozen om wat wél iets is te niet te doen. Bij die mensen wil ik zijn, ook al is dat niet altijd makkelijk en denk je best wel eens 'waar doe ik het voor?' En als ik dan af en toe eens een zondag op toernee ga dan krijg ik precies genoeg bevestiging dat ik héél belangrijk ben om het vol te houden. Ik kom helemaal niets te kort.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten