vrijdag 18 maart 2011

De Havenkerk op TVGet Microsoft Silverlight
Of bekijk de flash versie.

Vorige week zond de ZVK een mooi portret uit van Hans Vel Tromp. Hans is door de NGK van Kampen uitgezonden als zendeling in Zuid Afrika. Het TV-portret van vorige week laat mooi zien hij hij de afgelopen jaren heeft gezocht naar een plek als zendeling die hij uiteindelijk gevonden heeft in Durban. Hans stond samen met mij aan de wieg van de Havenkerk. Hij heeft als gemeentestichter/pastoraal werker een belangrijke bijdrage geleverd aan de totstandkoming van de Havenkerk. Wat hij hier in de Schilderswijk van Den Haag geleerd heeft blijkt hem in grote mate gevormd te hebben. In een multiculturele buurt van Durban waar veel arbeiders van het platteland zijn neergestreken om in het havengebied van de stad te werken ziet hij parallellen met de Schilderswijk. Zoals hij hier in Den Haag gebouwd heeft aan een kerk met mensen waar de kerk helemaal geen oog voor had, zo wil hij ook in Durban aan de slag met mensen waar de kerk geen oog voor heeft. Het doet mij denken aan de gedachte die ik ooit meer dan 20 jaar geleden inkreeg waardoor ik visie kreeg voor een kerk in de Schilderswijk. Ik liep rond in de buurt waar ik net was komen wonen en vroeg me af hoe het komt dat de kerk zo uit zicht was geraakt in de Schilderswijk. Ik realiseerde me dat de Bijbel laat zien dat juist de mensen die er in de maatschappij wat buiten liggen zich aangetrokken voelden door Jezus. Maar in de kerk van nu zijn ze niet te vinden. Ik realiseerde me dat de mens op zich niet zo veel veranderd is, maar dat de kerk kennelijk anders is dan Jezus. Met die gedachte is de visie geboren om een kerk te stichten in de Schilderswijk waar mensen die buiten de boot van onze maatschappij en de kerk vallen zich wel welkom weten. Mooi dat Hans zich geroepen weet om in Durban op soortgelijke manier een kerk te vormen. Van Havenkerk tot Havenstad heet het portret. Leuk straks een zusterkerk in Durban. Ik verheug me er al op om daar ooit een kijkje te komen nemen!

1 opmerking: