woensdag 22 december 2010

Wat gedachten bij een kerstmaal

Ik heb gisteren op een heerlijke manier kerst mogen vieren. Samen met een paar ex-prostituees en hun maatjes heerlijk gegeten en gezongen. Een prachtig concept trouwens: stichting de Haven (http://www.stichtingdehaven.nl/) koppelt vrouwen die uit de prostitutie zijn gestapt aan een maatje. Deze vriendschap ondersteunt deze vrouwen in hun nieuwe leven. Ik vond het leuk om voor deze groep de kerstmeditatie te verzorgen. Er waren een paar vrouwen bij uit Afrika. Ik heb ze verteld hoe een Nigeriaanse vrouw ooit gebeden heeft dat 'de Haven' er zou komen. Zij was een vurige vrouw. In het begin dat ik met mijn maatje de straat introk was zij een steun voor ons. We moesten altijd even binnenkomen bij haar om de bijbel te lezen en te bidden. En zij kon ook bidden. Het ene gebed ben ik nooit vergeten. 'Lord' bad ze, 'there is so much fish in this street. Please give them a boat!' Dit gebed van deze prostituee heeft ons goed 15 jaar geleden geïnspireerd om een stichting te vormen en geld te werven voor een centrum waar prostituees terecht kunnen.
De gedachte aan deze vrouw brengt mij bij een boek wat ik onlangs gelezen heb: Zeg dat je bij hen hoort van Uwem Akpan. Het is heel beklemmend boek geschreven door een Afrikaanse priester. Een echte aanrader voor ieder die iets van binnenuit over Afrika wil lezen. Ik heb er een bespreking van gepubliceerd in Opbouw. In die boekbespreking heb ik een andere ervaring met deze Nigeriaanse vrouw van 15 jaar geleden beschreven. De bespreking is hier te vinden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten