dinsdag 11 januari 2011

sociologie op de nieuwjaarsbijeenkomst

Ik heb al weer even niet geschreven in mijn blog. Kerst en nieuwjaar was een mooie maar ook drukke periode, maar de grootste reden dat ik niet aan mijn blog ben toegekomen is mijn studie. In september ben ik begonnen met colleges over stadssociologie te volgen. Op dit moment ben ik bezig met een vak over grootstedelijk beleid. En deze week moet daarvoor een opdracht afgeschreven worden. Dat vraagt nogal wat tijd. je kunt je natuurlijk wel afvragen of je als dominee er wat aan hebt om zo'n studie te volgen. Misschien is deze studie voor mij wel meer interessant dan nuttig. Maar ik merk wel dat ik door het bezig zijn met deze studie al wat anders ben gaan kijken naar de mensen en wat er gebeurt in de Schildersbuurt. Een leuk voorbeeldje is de nieuwjaarsbijeenkomst van 1 januari. Er ontspon een gesprek dat ik zonder deze studie waarschijnlijk niet had gevoerd. Ik had net nieuwjaarsmorgen een stukje op TV gezien over het 'kerstboom rausen' uit de jaren 70 en 80 in Den Haag. Dat ging er nogal heftig aan toe! Mensen waren maanden bezig met verzamelen van brandbaar materiaal voor hun nieuwjaarsvuur en als het nodig was trokken ze er als wijk op uit om met een andere buurt te matten.
Naar aanleiding van mijn nieuwjaarsboodschap uit Psalm 93 kregen we het over de onzekere tijd waarin we leven. Iedereen ervaart het leven vandaag als moeilijker en met meer gevaar dan vroeger. Ik hield ze voor dat het vroeger toch ook geen lekkere tijd was in Den Haag en hield ze voor wat ik gezien had op TV. Toen ik daarover begon te vertellen, gingen de ogen van de Schilderswijkers glinsteren: kerstboom rausen, dat was nog eens leuk! Toen ik ze vertelde dat daardoor toch ook een hoop rottigheid gebeurde waren ze het met me eens. Toch was die tijd een goede tijd. Samen zijn we tot de conclusie gekomen dat de jaren 70 als prettig en warm beleefd werden omdat er toen saamhorigheid was en ze zelf deel uitmaakten van de groep die rottigheid uithaalde. Nu is de saamhorigheid weg uit de buurt en zijn er vreemden die rottigheid uithalen. Dat is toch wel even andere koek! Het maakt de rottigheid opeens niet leuk meer.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten