zaterdag 9 april 2011

Total Church

Vandaag was ik op de conferentie die georganiseerd was naar aanleiding van de presentatie van het in het Nederlands vertaalde boek Total Church' van Tim Chester en Steve Timmis. Vorig jaar had ik met een klein groepje uit Nederland al kennis gemaakt met het concept van Total Church op een conferentie in Sheffield. Daar was ik erg geïnspireerd door de combinatie van 'evangelie' en 'gemeenschap' die ze maken. Samengevat kan je zeggen dat met Total Church wordt bedoeld dat het evangelie geleefd wordt in een (kleine) groep van mensen. Het gaat God niet om het individu maar om een volk. Dat 'volk' is niet bedoeld om alleen samen te komen op zondagmorgen, maar om samen  in het alledaagse leven vorm te geven aan het geloof in Christus. Vandaag sprak Steve Timmis over 'Total Church'.
In de Havenkerk doen we veel dat lijkt op wat Steve Timmis vertelde. Op allerlei verschillende manieren komen mensen bij elkaar om samen te eten, koffie te drinken, de bijbel te lezen en weet ik wat niet al. Kerkelijk en onkerkelijk, gelovig en ongelovig... alles doet door elkaar mee. En elke keer komt ter sprake waar wij als christenen in geloven. Toch is het ook weer niet helemaal het concept van 'total church' zoals dat in het boek wordt beschreven. Wij werken veel minder vanuit een vaste groep of 'evangeliegemeenschap' (zoals het vandaag werd genoemd). De Havenkerk is niet georganiseerd in vaste groepen maar heeft een aanbod dat meer lijkt op een buffet: er is allerlei verschillend aanbod van kerkdienst tot koffie-ochtenden; van zwemmen en museumbezoek tot gebedsuur en bijbelstudie. In elk aanbod staat het evangelie op een of andere manier centraal. Ieder kan van het buffet afhalen wat hij wil. Er zijn mensen die bij één, twee of soms wel vier activiteiten in de week aanschuiven.
Wat is beter? ik denk dat die vraag niet zo belangrijk is. Wij zijn voortdurend op zoek naar hoe wij kerk kunnen zijn in onze buurt met de mensen die wij tegenkomen. Het gaat niet om welk label er aan hangt.
Eigenlijk vond ik dat ook wel een boodschap van vandaag. Het mooie dat ik vasthoud van deze dag is niet dat ons een ideaal concept van kerkzijn is voorgehouden. Het ging veel meer om het evangelie als levenswijze: een radikaal leven vanuit het geloof. De woorden van Daniel de Wolf aan het einde van de dag raakten mij: wij zullen weer opnieuw moeten uitvinden wat het woord radikaal betekent in het navolgen van Jezus. Op deze dag over Total Church ging het eigenlijk over Total Life, een leven in overgave aan Christus. Maar dan niet een individueel leven, maar een leven in gemeenschap.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten