dinsdag 5 april 2011

Huwelijk

Ze wonen al 15 jaar samen. Ze hadden graag willen trouwen maar dat ging niet. Hij is tot voor ze elkaar leerden kennen zwaar verslaafd geweest. Maar vanuit zijn verslaving tot geloof gekomen en daarna een mooie vrouw tegen gekomen. Al die tijd hebben ze het met elkaar vol gehouden. Makkelijk was het niet altijd, want hij viel wel eens terug in oude gewoontes en verslaving. Maar steeds weer kwamen ze daar bovenop, ze bleven trouw aan God en aan elkaar. Nu is hij ziek. Hoelang hij nog te leven heeft is onbekend. Het steekt dat ze nooit hebben kunnen trouwen. Als ze dat met mij bespreken sus ik hun onrust door te zeggen dat God hun omstandigheden kent en dat ze voor Hem getrouwd zijn. Een week later komt zijn oude voorganger van de Victory Outreach bij hem op ziekenbezoek. Als ze dit probleem uit hun leven aan hem voorleggen hoor ik hem op grote afstand bijna denken: 'dat slappe geouwehoer van die hollandse pastor!' Hij beveelt de zieke man en zijn vrouw op te staan en elkaar de rechterhand te geven en vraagt of ze elkaar als man en vrouw aanvaarden. Dan proclameert hij met zijn machtige stem in de kleine woonkamer: 'in Jezus naam verbind ik jullie aan elkaar. Voor God zijn jullie vanaf nu man en vrouw.'
Precies wat deze mensen nodig hebben. Van zulk pastoraat kan ik alleen maar leren.

1 opmerking: